Teknoloji

Seçim Sürecinde Dezenformasyonla Mücadelede TikTok’tan Yeni Adımlar

Türkiye’de milyonlarca kişi 14 Mayıs’ta yapılacak genel ve cumhurbaşkanlığı seçimleri için oy kullanmaya hazırlanırken TikTok, seçim sürecinde topluluğunun doğru ve doğrulanmış bilgilere erişimini sağlamak için çalışmalarını sürdürüyor.

TikTok Türkiye ve Levant Bölgesi Kamu Politikaları Yöneticisi ve TikTok Türkiye Sözcüsü Emir GelenTikTok’un aslında siyasi tartışmaları ve siyasi içeriği merkeze alan bir uygulama olmadığını belirterek şu sözleri kullanıyor: “TikTok’u hiçbir zaman siyasete, siyasi tartışmalara, toplumu etkileyecek sosyal ve siyasi gelişmelere, sıcak haberlere odaklanan bir platform olarak konumlandırmadık. Ancak geldiğimiz noktada Türkiye’de milyonlarca kişinin TikTok üzerinden seçimlerle ilgili içerik ürettiği bir gerçek. Bu nedenle, TikTok’u herkes için bir inanç yeri olarak korumak için çalışmaya devam ediyoruz. Bu güvenlik taahhüdümüzün bir desteği olarak, Topluluk Kurallarımıza uyan tüm içeriği memnuniyetle platformumuza ekledik ve eklemeye devam edeceğiz.”

TikTok’un Dezenformasyon ve Mesinformasyonla Başa Çıkma Çalışmaları

Sektörde sıkça duyduğumuz dezenformasyon (yanlış bilgi) ve meinformation (kasıtlı olarak yanlış bilgi yayma) konularının sosyal ağların ve medya organlarının uğraşması gereken yeni bir sorun olmadığının vurgulanması. Gelen SiparişO devam etti: “Dezenformasyon ve yanlış bilgilendirme yeni bir sorun değil, ancak dünya çapında internet kullanımındaki büyük artış, eski bir sorunu farklı bir şekilde önümüze getirdi. Yanlış bilgilendirmenin halk sağlığı, seçim süreçleri üzerindeki etkisinin, gerçeklere ve bilime olan güveni azalttığının farkındayız. Bu konuda kararlı çalışmalarımızı sürdürüyoruz”

TikTok’ta yapay zeka ve dünya çapında 40.000’den fazla güvenlik uzmanı, yanlış bilgi ve dezenformasyonun yayılmasını tespit edip sona erdirmeyi içeren Topluluk Kurallarını uygulamak için birlikte çalışıyor.

GelenKonuyla ilgili şu yorumu yaptı: “Bağlam ve bilgi kontrolü (onay), dezenformasyon politikalarını tutarlı ve doğru bir şekilde uygulamak için kritik öneme sahiptir. Bu nedenle TikTok, potansiyel yanlış bilgilerin tespit edilmesine yardımcı olmak için başta makine öğrenimi olmak üzere her türlü teknolojik imkanı kullansa da günümüzün yaklaşımı nihai olarak moderasyon ekibinin yanlış bilgi ihlallerini değerlendirmesi, onaylaması ve ortadan kaldırmasına dayanmaktadır.”

TikTok, Tüm Doğrulama Ajanslarıyla İşbirliği Yapıyor

Öte yandan TikTok, yanlış bilgilerle başa çıkmak için gelişmiş eğitim, uzmanlık ve araçlara sahip dezenformasyon moderatörlerine sahiptir. TikTok, bu gruba ek olarak geçtiğimiz yıl uluslararası kabul görmüş doğruluk kontrol kuruluşu Teyit.org ile iş birliği yapmıştı. Bu işbirliğini Dogrulukpayi.com ve Dogrula.org ile yapılan ortaklıklar takip etti.

Bu işbirlikleri ile TikTok, International Fact-Checking Network IFCN (Uluslararası Hızlı Kontrol Ağı) çatısı altında tüm yerel doğruluk denetimi kuruluşlarıyla iş birliği yapan ilk platform oldu. TikTok, işbirliklerini genişleterek dezenformasyonla emeğe ne kadar değer verdiğini göstermeye devam edecek.

Yanlış Bilgi Toplum İçin Kritiktir

TikTok, dezenformasyon ve mezenformasyonun toplum genelindeki etkisini daha iyi anlamak için Ekonomi ve Dış Politika Araştırmaları Merkezi (EDAM) iş birliğiyle Türkiye’de Dijital Okuryazarlık başlıklı bir rapor yayınladı.

Şubat ayında ülkemizde yaşanan deprem felaketi nedeniyle açıklanması ertelenen rapor, yüzde 63internetteki pek çok bilginin gerçeği yansıtmadığını ortaya koydu.

Rapora göre ayrıca:

– Halklar yüzde 59güvenilir bir uluslararası veya ulusal kurum tarafından paylaşılan bilgileri dikkate alır;

– Halklar yüzde 52bilgi kaynaklarının arkadaşlar ve aile tarafından paylaşıldığında güvenli olduğuna inanır

– Halklar yüzde 71 iseanonim hesapları ciddiye almıyor ama bu trend 18-24 yaş grubunda yüzde 61,5’edüşüyor

Gelen Siparişraporun şu çarpıcı noktasına dikkat çekiyor: “Araştırmanın son bulgusu önemli bir soruyu gündeme getiriyor; Gençler neden anonim kaynaklardan gelen bilgilere güvenmeye veya en azından bunları dikkate almaya daha yatkın? Bu noktada sorumluluk bizim gibi platformlara düşüyor. Politikalarımızı güçlendirmeye ve uygulamaya devam ederken, şeffaf olmaya ve bu zorluğun üstesinden gelmek için uzmanlarla işbirliği yapmaya çalışıyoruz.”

eğitimin önemi

TikTok gibi büyük toplulukları bir araya getiren platformların toplumda kritik bir rol oynadığını belirten. Gelenbu sorunların tek başına üstesinden gelinemeyeceğini vurguladı:

“EDAM’ın raporu, dijital teknoloji yaşamın ayrılmaz bir parçası olmaya devam ederken, dijital okuryazarlık eğitiminin rolünün kritik olacağı sonucuna varıyor. Örgün eğitimin her seviyesindeki dijital okuryazarlık eğitiminin, bireylerin dijital dünyada daha güvenli ve etkin bir şekilde var olabilmeleri için ihtiyaç duydukları bilgi ve becerilerle donatılmasına yardımcı olacağına inanıyoruz.”

EDAM Müdürü Sinan ÜlgenRaporun şu sözlerini de kullandı;

“EDAM tarafından TikTok’un desteğiyle hazırlanan raporumuz Türkiye’de dijital okuryazarlığa ilişkin somut tespitler ortaya koyuyor. Ülkemizde 14 Mayıs’ta yapılacak seçimlerde seçmenin Türkiye’de bilgiye dayalı bir bilgi ekosistemine güvenmesi kritik önem taşıyor. , demokrasi ile yönetilen tüm ülkelerde olduğu gibi.Bu bağlamda dijital okuryazarlık büyük bir değer taşımaktadır.Dijital okuryazarlığın güçlendirilmesinin demokrasinin daha verimli işlemesine katkı sağlayacağına şüphe yoktur.Bu nedenle raporumuzda dijital okuryazarlığın önemini vurguluyoruz. Özellikle dezenformasyon ve çabalar açısından Türkiye’de bu alanda atılacak adımlara ilişkin bazı somut öneriler içeriyor.”

Gelen, dijital okuryazarlık eğitiminin, günümüz ekonomisinde başarılı olmak için herkesin eşit fırsatlara sahip olmasını sağlamada da kritik öneme sahip olduğunu ve bireylerin girişimcilik, yenilikçilik ve dijital vatandaşlık becerilerini geliştirmelerine yardımcı olabileceğini söylüyor.

TikTok, kullanıcılarına ulaştığı ilk günden itibaren eğlenceli içeriklerin merkezi oldu. Kullanıcıların yaratıcılıklarını anlatan eğlenceli içerikler üretirken dünyada olup bitenlere, sıcak gelişmelere ve sosyal olaylara kayıtsız kalmaları beklenemez. Topluluk Kuralları üzerinden ürettiği tüm içerikleri filtreleyen Tiktok, platformu her geçen gün daha sadık hale getirmek için çalışmaya devam edecektir.

 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu